Komunikacja z komputerem. Jak rozmawiać?

Komunikacja z komputerem. Jak rozmawiać?error

 

Starasz się porozumieć, chcesz otrzymać odpowiedź i zrozumieć sytuację. Jednak cokolwiek starasz się zrobić dopada Cię tylko irytacja. Nie możesz zrozumieć, dlaczego nie dostajesz odpowiedzi. Tylko jakieś idiotyczne skrawki i niezbyt jasne wyjaśnienie problemu. Nawet nie jesteś pewien, czego dotyczy ten problem. Wiesz tylko, że coś tu źle działa. Zastanawiasz się dlaczego ktoś wpadł na taki głupi pomysł komunikacji. Myślisz sobie: “Czy nie można by tego załatwić po ludzku? Jak człowiek z człowiekiem?”. Wtedy sobie przypominasz, że nie rozmawiasz z człowiekiem… Tylko pracujesz przy komputerze.

Ludzie nie potrafią rozmawiać

Chciałem opisać rozmowę jaką pewnego dnia odbyłem ze swoimi rodzicami. Niedawno załatwialiśmy sprawy finansowe w związku z zakupem mieszkania i pojawiły się pewne wątpliwości i problemy do omówienia. Powinniście wiedzieć, że mój ojciec jest osobą, która ma niezły temperament i zdecydowanie brak mu cierpliwości. W danym momencie staraliśmy się znaleźć rozwiązanie problemu i padła sugestia w kwestii szukania pomocy z zewnątrz.

Ojciec mówi:
– Twoja kuzynka pracuje w banku.
– Ale kim ona tam jest?
– Twoja kuzynka pracuje w banku.
Pytam ponownie, gdyż nie dostałem odpowiedzi:
– Ale kim ona tam jest?
Ojciec się irytuje:
– Mówię, że ona pracuje w banku!
– Słyszałem, ale pytam czym ona się tam zajmuje? Na jakim stanowisku pracuje?
– Jezus Maria! Mówię przecież, że robi w banku!!!
– Ale ja się pytam, co ona robi w tym banku? Czym się zajmuje?
Ojcu o mało żyłka nie pęknie:
– Mówię do cholery, że pracuje w banku!!!
– Ale jako kto?
– ONA PRACUJE W BANKU!!!
– Ale jako kto? Sprzątaczka, kasjerka, kierownik, ubezpieczyciel?
– No przecież nie jako sprzątaczka!!!

I tak bez końca… Nie dowiedziałem się jakie stanowisko zajmuje moja kuzynka. Z całą pewnością wiem, że nie jest sprzątaczką i pracuje w banku na jakimś innym stanowisku.

Ta rozmowa jest przykładem nieudolnej komunikacji z jednej strony. Ojciec najwidoczniej nie zrozumiał moich pytań i miał zdecydowane przeświadczenie o jasności swojego przekazu. Był wręcz chorobliwie pewny, że ja doskonale rozumiem, co on mówi, oraz że żadne dodatkowe tłumaczenie nie jest potrzebne. Ojciec zdecydowanie nie miał zamiaru słuchać.

Komunikaty komputera i okna dialogowe

Dość często tak właśnie wygląda nasza komunikacja z komputerem. Wspominałem już, że to są bardzo “uparte” maszyny, które bez końca będą nam zadawać pytanie dopóki nie dostaną odpowiedniej odpowiedzi. A dokładnie, odpowiedzi na zadane pytanie. W przytoczonej rozmowie ja zachowywałem się jak komputer proszący o konkretną informację. Mój ojciec natomiast z ludzkim uporem maniaka odpowiadał wymijająco i niedokładnie. Ja, natomiast skrupulatnie i irytująco jak komputer.

Można mnożyć wiele przykładów opisujących ten problem. Mi zależy natomiast na pokazaniu jak to się odnosi do naszych rozmów z komputerem. Generalnie ciężko nazwać tę komunikację rozmową. W zasadzie, kiedy komputer czegoś od nas potrzebuje, da nam znać w postaci jakiegoś komunikatu, błędu, itp. Takie okienka z pytaniem, które nam wyskakują nazywają się Oknami Dialogowymi. Do prowadzenia dialogu.

Komputer się o coś pyta, lub o czymś zawiadamia, a my albo przyjmujemy to do wiadomości, albo musimy odpowiedzieć. Najczęściej nasza odpowiedź jest w formie wykonania jakiejś akcji, czy też zakończenia jej. Problem jest z niezrozumieniem komunikatów i pytań. Jest to z reguły spowodowane tak trywialną sprawą jak nieczytanie tych wyskakujących okienek. Większość z nas zazwyczaj to olewa. Potrafią być irytujące, kiedy pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach.

Komputer prosi o pomoc

Większość z ludzi, którzy nie czytają lub po prostu nie starają się zrozumieć czytanych komunikatów, nie zastanawia się nawet nad ich przyczyną. Skoro coś wyskoczyło i pojawia się jakaś informacja, to znaczy, że komputer ma nam coś do przekazania, albo czegoś potrzebuje. Komputer jest jak niema osoba. Nie może nas zawołać i powiedzieć co chce. Z racji tego, czym jest, musi zwrócić naszą uwagę w inny sposób. Może to być dźwięk, takie właśnie okienko, może się wyłączyć i jeszcze kilka pozostałych opcji.

Ponadto komputer jest zaprogramowany w specyficzny sposób i może robić tylko te rzeczy, które został nauczony i o których wie. Jeśli jego twórcy nie przewidzieli jakiejś sytuacji, a my do takowej doprowadzimy, komputer nie będzie wiedział jak ma się zachować. Wtedy możemy nie dostać żadnej informacji, a on po prostu się wyłączy lub zawiesi. Czyli przestanie reagować na cokolwiek.

Zaprogramowane zachowania komputera

Niestety nie ma on w swoim repertuarze wszelkich możliwych dostępnych zachowań, powiadomień, itp. Może informować nas tylko w taki sposób, w jaki go nauczono. Wyobraźcie sobie człowieka, który mówi tylko w jednym języku, a kilka osób mówiących innymi pyta się go o coś. Może im odpowiedzieć tylko w swoim znanym języku. Gdy zrozumie pytanie. Podobnie jest z komputerem. Nie ważne o co pytamy i czy to rozumiemy, czy nie. On nam powie tylko to, co sam wie i tylko w taki sposób, jaki zna. Z racji swojego programowania nie może być bardziej precyzyjny.

Możecie sądzić, że to zdecydowanie utrudnia wam życie. Jednak to my jesteśmy mądrzejsi i myślimy. To od nas powinno zależeć dobre rozumowanie, a nie od komputera. My rozumiemy co jest nam przekazywane, kiedy tylko będziemy uważnie słuchać i zastanawiać się nad tym, co nam się mówi. Tyczy się to nie tylko komunikacji z urządzeniami i maszynami, a jak najbardziej także z ludźmi.

My jesteśmy odpowiedzialni

Jak wiele problemów powstało z braku zrozumienia i nieodpowiedniej komunikacji, która mogła być uniknięta? Zbyt dużo, by zliczyć… Gwarantuję, że ta umiejętność zwracania na to uwagi i dobre rozważenie otrzymywanych informacji przyda wam się w każdej sytuacji. Nie tylko obcując z komputerem. Dodatkowo komputer nie potrafi być miły, ani uprzejmy i jemu w ogóle na tym nie zależy.

My jesteśmy odpowiedzialni za świadomość tego, co się dzieje i podjęcie decyzji jak zareagować. Dzięki temu możemy rozwiązać problem. Komputer nie wie jak znaleźć dane rozwiązanie. Nawet kiedy ma jakąś instrukcje obsługi nie potrafi użyć jej na sobie samym. Jesteśmy mu do tego potrzebni i odpowiedzialność leży po naszej stronie. Więc kiedy komputer stara nam się coś przekazać, de facto prosi o pomoc w rozwiązaniu tego błędu.

Niektóre powstałe sytuacje mogą same się rozwiązać po ponownym uruchomieniu sprzętu. Jednak nie zawsze możemy mieć pewność i nie powinniśmy patrzeć na to w taki sposób. Może to prowadzić do dalszych problemów, oraz komplikacji. Ponadto problem może wymagać dodatkowych działań.

 

Wyobraźcie sobie to jako niemowlę, które ma pełną pieluszkę. Mówię tu o grubszej sprawie:) Kiedy będzie kupka, to dziecko da nam znać tak, jak potrafi. Zacznie płakać, taki ma sposób powiadamiania. Nie wiemy, czy jest głodne, czy coś je boli, czy kupka wyszła. Staramy się zrozumieć i pomóc, aby znaleźć rozwiązanie. Kiedy tego nie zrobimy dziecko będzie nieustannie płakać. Problem może się zaognić. Mogą powstać odparzenia, czy inne komplikacje.

Kiedy nie zajmiemy się tym, dziecko może przestanie płakać i problem nie zniknie. Zależy nam na tym, aby się tak nie działo. Oczywiście w stosunku do urządzeń nie mamy takich uczuć, nie mniej jednak powinno nam zależeć na dobrym utrzymaniu sprzętu, który użytkujemy. Tak samo jak dbamy o to, czy nasze dziecko dobrze się czuje i „funkcjonuje”.

Komputer nie stara się o naszą uwagę ze względu na kaprys. Naprawdę ma coś ważnego do przekazania i potrzebuje nas aby się tym zająć. My natomiast traktujemy to jak wiele osób traktuje często dzieci. Olewamy, nie słuchamy, nie zwracamy uwagi.
Jakieś okienko? Aaaa, kliknę „OK”.
Kolejne okienko? Hmmm… Tak, czy nie? Nie wiem… O! Dam krzyżyk i zamknę to okno. Nie interesuje mnie to.
Wiem, o czym mówię, ponieważ mi także zdarzało się tak zachowywać. Często także słyszałem: 
– Mam jakiś problem w komputerze i jest ten głupi komunikat.
– A co on mówi? Co tam jest napisane?
– Nie wiem. Nie zwracam na to uwagi.

Aha. Więc ze smutkiem zawiadamiam, że ciężko będzie rozwiązać ten problem bez potrzebnych informacji. A zdecydowanie zbyt często w ten sposób proszono mnie o pomoc. Ludzie niestety nawet często nie potrafią opisać symptomów złego działania. Kiedy jednak dziecko jest chore staramy się dowiedzieć jak najwięcej na ten temat, aby mu pomóc. Bez tej wiedzy niewiele jesteśmy w stanie zrobić, bez odpowiedniej diagnozy możemy nigdy nie rozwiązać problemu.

 

Podsumowując pamiętajcie proszę jak ważna jest komunikacja. To wszystko, co komputer stara się przekazać ma ogromne znaczenie i pojawiło się nie bez powodu. Tylko i wyłącznie dzięki skupieniu i uwadze w relacjach z komputerem jesteście w stanie zdecydowanie podnieść poziom swojej wiedzy. W ten sposób możecie sami nauczyć się rozwiązywać niektóre problemy. Ja uczyłem się wszystkiego dokładnie w taki sposób. Czytając komunikaty możecie także poznać podstawowe błędy, a może również znaleźć sposób na unikanie ich.

Uwaga i zrozumienie pomoże wam także w komunikacji z innymi i na zdecydowanie lepsze prowadzenie rozmowy. Dzięki temu prawdopodobnie także na lepsze rozumienie innych osób. Jakże często wydaje nam się, że rozumiemy inną osobę, kiedy tak naprawdę wcale tak nie jest. Problem z kontaktami z komputerem polega na naszej niechęci zrozumienia. Ominięcie tej blokady może zdecydowanie nam pomóc i otworzyć nas na nowe opcje i nowe horyzonty. Chciałbym się dowiedzieć jak wy postrzegacie komunikację z komputerem i innymi podobnymi urządzeniami? Jaką formę dialogu byście preferowali? Co należałoby ulepszyć lub zmienić? Czy czytacie wyskakujące okienka i komunikaty? Czy są łatwe w rozumieniu, czy nie? Czy rozumiecie, co one próbują wam przekazać?

 


Dziękuję Ci za Twój czas! Czy spodobał Ci się ten artykuł lub pomógł Ci w jakikolwiek sposób? Jeśli tak, to bardzo gorąco proszę Cię o pomoc. Podziel się tym artykułem ze wszystkimi ludźmi, którym może pomóc. Pomóż mi wypromować tego bloga. Mając więcej czytelników będzie mi łatwiej stworzyć wspaniałe dyskusje i czerpać więcej wiedzy, inspiracji i pomysłów na jeszcze lepsze treści. Dzięki temu TY otrzymasz jeszcze więcej wiedzy o lepszej jakości.

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu i wszelkie ciekawe informacje z nim związane zapisz się na Newsletter. Będziesz pewny, ze nic Cię nie ominie.

Główne zdjęcie: https://pixabay.com/en/users/geralt-9301/

Dodaj komentarz! Napisz co Ci się podobało.